Archive

19|09|08: Civis romanus sum

Ein Abendessen. Mein Tischnachbar ist Rudi, 91 Jahre alt, ein Weltweiser und Überlebender des 20. Jahrhunderts. Rudi erkundigt sich bei der Gastgeberin nach der Familiengeschichte einer Besucherin aus Kanada, die am anderen Ende der Tafel sitzt, und fragt dann, ob ihr Urgroßvater ein Wiener gewesen sei. Die Gastgeberin überlegt: ‚Nein, ich glaube, er war aus Czernowitz.‘ Rudi, ein wenig störrisch: ‚Was ich sag: ein Wiener.‘ Vorhang.

Edit 19|09|24: Ein sehr schönes Porträt von Rudolf Schönwald hat Erich Klein für den Anzeiger (Das Magazin der österreichischen Buchbranche), Ausgabe 9/19, verfasst: https://issuu.com/falter.at/docs/anzeiger_9-19_web/36

19|08|17: „Küsse, Bisse“

Ein Schlachthof als Location und Kleists „Penthesileia“ als szenische Lesung von vier (!) Stunden – das klingt erstmal anstrengend. Aber was Anne Bennent gemeinsam mit Gitarrist Karl Ritter beim Hin & Weg Theaterfestival in Litschau (btw, fabelhaft co-kuratiert von Katharina Stemberger und Ernst Molden) auf die Bühne stellt, ist be- und entrückend, extrem eindrucksvoll, sehr bewegend und hiermit nachdrücklich empfohlen, nicht zuletzt weil Anne Bennent all jene ZuschauerInnen, die bis zum Schluss trotz in Salz gesiedetem Schweineherz und Rindszunge als Pausenbuffet durchhalten, mit einem Kuß belohnt, aber: Vorsicht, denn „Küsse, Bisse, das reimt sich, und wer recht von Herzen liebt, kann schon das eine für das andre greifen“. Und noch eins: Nach der Aufführung wird man sich duschen wollen – wegen des Ambientes, aber vielleicht auch wegen des Textes.

19|04|16: Nagel und Hammer

Der Kabarettist Hosea Ratschiller hat ein mißverständliches Posting auf Facebook veröffentlicht. Das Thema ist eigentlich egal (für Neugierige: Es ging um den Brand von Notre Dame). Ich habe die Löschung zum Anlaß für die Formulierung einer Überlegung genommen.

Lieber Herr Ratschiller, ich erlaube mir mich mit einem unaufgeorderten Ratschlag zu Wort zu melden: So genannte social media eignen sich nur eingeschränkt zur Vermittlung komplexer Überlegungen wie in Ihrem, eben gelöschten Posting ansatzweise formuliert. Diese Kürze macht zweifellos den Reiz der social media aus, weil sie zu einer stilistischen Pointierung anregt. Auf der Strecke bleiben aber dabei anspruchsvollere, weil differenzierte Argumente. Wenn ich schon social media verwende (viel seltener als Sie oder die meisten anderen User) dann dazu, eine Geschichte oder Gedanken anzureißen, um ihn dann in meinem privaten Blog bei Bedarf auszuführen. Nebenbei: Damit entziehe ich auch Twitter oder Facebook die Verfügungsgewalt über den größten Teil meiner Texte. Dieses Verfahren mag zwar nicht ganz so publikumsträchtig sein wie ein „guter Sager“, kann aber die Qualität der Diskussion verbessern, was Ihnen – so verstehe ich die meisten ihrer Beiträge – ja auch ein Anliegen ist. Andernfalls fürchte, dass Sie mit Ihren Postings das prinzipielle Dilemma der social media bloß reproduzieren: „I suppose it is tempting, if the only tool you have is a hammer, to treat everything as if it were a nail.“ (Abraham Kaplan)

18|02|15: Minerva Mary Beard

I love the classicist Mary Beard. And I advise everyone else to do so too. While studying history at The Open University a fellow inmate of A219 summoned all her courage and contacted Beard over Facebook to tell her that we had spent weeks with her writings, loathing and loving them, and were now revising for our TMA 04. The night before the deadline Beard contacted our learning group to wish us luck. Minerva herself had spoken and blessed us. The Guardian rightly dedicated a long read to her. One telling excerpt: „The (EU) referendum then, should not be treated as the final word, she said, but as a straw vote. ‚Sure, say we want to leave, but you can only in the end say we are going to leave when we know what it means. Otherwise,‘ she said, ‚it’s just wanking in the dark.‘ Thinking I had misheard, I asked her to repeat. ‚Wanking in the dark,‘ repeated Beard, at volume.“ 

17|11|27: The Art of Flying

The flight of a starling flock at dusk, know as a murmuration, is one of nature’s most beguiling sights. Blurring the line between the individual and the group, murmurations involve synchronised swooping patterns to ward off predators and exchange information in a manner that’s still something of a mystery to scientists. This two-minute excerpt from the Dutch filmmaker Jan van Ijken’s short documentary The Art of Flying follows a spectacular aerial performance from a massive, shape-shifting starling flock over an open field in the Netherlands.

Source: Aeon, Nov 24, 2017

J.K. Rowling on failure and imagination

J.K. Rowling’s  commencement speech at Harvard 2008 about the benefits of failure and the importance of imagination.

„There is an expiry date on blaming your parents for steering you in the wrong direction; the moment you are old enough to take the wheel, responsibility lies with you.“

„So why do I talk about the benefits of failure? Simply because failure meant a stripping away of the inessential. I stopped pretending to myself that I was anything other than what I was, and began to direct all my energy into finishing the only work that mattered to me. Had I really succeeded at anything else, I might never have found the determination to succeed in the one arena I believed I truly belonged. I was set free, because my greatest fear had been realised, and I was still alive, and I still had a daughter whom I adored, and I had an old typewriter and a big idea. And so rock bottom became the solid foundation on which I rebuilt my life.“

My take on #brexit

What happend on June 23, 2016, is this: a coup d’etat of a group of reactionary clowns as a method to carry out a party feud and who with the help of the gutter press (with clear economic intentions of their owners) utilized the rage of the majority of the electorate the clowns themselves had caused. They were unintentionally (but nevertheless effectively) supported by a left which has lost its links to the underprivileged and assumes that buzzwords will suffice to substitute the lack of intellectual capacity and enlightening courage to face today’s global challenges.

Timothy Garton Ash on #brexit

‪#‎brexit‬ lessons to be learned: „Look in the mirror and say after me: we are also to blame. How did we, as educators, allow such a simplistic narrative to go unchallenged by good history and civics taught at school and university? How did we, as journalists, allow the Eurosceptic press to get away with it, setting the daily news agenda for radio and television as well? How can we pro-Europeans have so underrated the painful sense of losing out from Europeanisation that I encountered on the doorstep when canvassing for a vote to remain, and which now screams through the vote of the other half of England?“ Timothy Garton Ash in The Guardian, June 25, 2016

13|08|31: S for silence

Silence is the basis of music. We find it before, after, in, underneath and behind the sound. Some pieces emerge out of silence or lead back into it. But silence ought also to be the core of each concert. Remember the anagram: listen = silent.

From „An A-Z of the piano“ by Alfred Brendel in The Guardian, Aug 31, 2013